תמונת מועד הרצאה: סיורי מוזיאונים וגלריות - ימי שני קבוצה 2 - 4

סיורי מוזיאונים וגלריות - ימי שני קבוצה 2 | 18/02/19

סיורים
סיורי מוזיאונים וגלריות
שני, 18 פברואר 2019 10:00
מחיר 250 ₪

פרטי ההרצאה

מרכזת ומלווה: האמנית ורדי בוברוב 

משך הסיור: החל מהשעה  10:00 , סיום משוער 13:00 (בקירוב)

נקודת מפגש: בכניסה למוזיאון הרצליה רחוב הבנים 4

­­­תכנית הסיור : סיורנו יוקדש ל"זירת האירוע" - מערך התערוכות המוצג בימים אלו במוזיאון הרצליה וכולל תשע תערוכות יחיד של אמנים ואמניות המצליבים, באופנים שונים, צילום והצבה פיסולית על מנת להביא את "זירת האירוע" אל פתחנו. התערוכות עוסקות בהשתהות ופעולה של אמנים הפועלים באתר המשמש להם כמושא מחקר מרכזי.

נתחיל את ביקורנו בתערוכתו של מיכה אולמן, מבכירי האמנים הפועלים בארץ, חתן פרס ישראל לפיסול שיצר פרויקט מקורי, מרגש וחדש במיוחד למוזיאון הרצליה. במרכז התערוכה מיצב גדול המשרטט, בחמרה אדומה, תוכנית קרקע של בית האמן – בית דו-משפחתי סטנדרטי. זהו סיפורו של "הבית" כיחידה אורגנית פגיעה שחוק הכלים השלובים מאפיין את יחסיה עם שכניה והופך לאלגוריה לגוף האנושי ולסיפור הפוליטי המקומי. האמן גסטון צבי איצקוביץ יציג את הפרויקט "מערבולת" המורכב מעבודות וידיאו וצילום, הוא תוצר של סיורים שערך האמן בחודשים האחרונים באזור עוטף עזה. העבודות המוצגות בתערוכה מתעדות את האדמות שהציתו "עפיפוני התבערה" בסמוך לקיבוצים אור הנר וגברעם ואת הריסות הכפרים הפלסטיניים הנמצאות בהן. את עבודתו של הצלם עודד בלילטי (זוכה בפרס פוליצר לצילום חדשותי (2007)) נפגוש בתערוכת יחיד "חזית" המבוססת על התמודדותו מול מחסום רגשי לא ברור, שמנע ממנו לחזור למקומות בהם פעל כצלם עיתונות בשירות סוכנות הידיעות הבינלאומית AP, המתעד מדי יום זירות של התקוממות, מאבקים חמושים, הפגנות וקונפליקטים. בלילטי חוזר לזירות אירועים שצילם ומבודד מתוכן אלמנט יחיד באמצעות פרישה של מסך רקע לבן המשמש כמנגנוני התמודדות עם הטראומה. צלם האמנות הוותיק אברהם חי מציג בתערוכתו את תהליך בניית האגף חדשה של מוזיאון הרצליה (1999-1997) במשך כל תקופת השיפוץ וההרחבה צילם את האתר, שוב ושוב, מאותן נקודות מבט. בתצלומים אלה הופך התיעוד לקפסולת זמן שמתיכה את מראהו של אתר הבנייה עם דימוי החורבה. בתוך כך, מסומנת זירת ההתרחשות הסמלית של המוזיאון, שתפקידו הנצחה ושימור הזיכרון, דרך מעגל חוזר של הרס ויצירה. בפרויקט "מולדת" מעמידה האמנית נורית ירדן יומן צילומי המשקף מסלולי שוטטות שלה במרחב הציבורי בישראל. במרכז פעולתה התבוננות ממושכת ומיקוד המצלמה במקום או באובייקט מסוים, המסמן התרחשות טעונה או תופעה חברתית ופוליטית שעליה מבקשת ירדן להצביע כמשל מוסרי. נושאי בערה קשים מטופלים בידיה באינטימיות המאפשרת מבט ישיר והכרה תודעתית.

התערוכה "תל" מעצב האמן חיימי פניכל את החלל המוזיאלי כאתר בנייה שהתחושה בו היא של סכנת מפולת. שני הדימויים המרכזיים שהוא מציב, אתר הבנייה והתל הארכיאולוגי, רוויים בסמליות ציונית-ישראלית, מחברים בין עבר רחוק, הווה ועתיד.  נמשיך לקיר הבטון בכניסה למוזיאון עליו מציגה האמנית  פרופ' שרון פוליאקין מוטות ברזל מטופלים, שאותם אספה מאתר הבנייה של סלילת כביש 531 –פוליאקין יצאה למקום שוב ושוב, ותיעדה אותו במאות תצלומי הכנה ובעשרות רישומים. במידה ונספיק נבקר בתערוכת יחיד של האמנית הדר סייפן: "מלונית" בה מוצג מיצב הכולל מזרוני-ים העטופים בשמיכות תרמיות ומפות מקודדות של פינוי אוכלוסייה בזמן חירום. נמשיך לתערוכתו של אלדד רפאלי, מצלמי העיתונות המובילים הפועלים בארץ, חוזר לזירות האירוע שהוא מתעד זה למעלה משני עשורים בשטחים, בעזה וביישובי "עוטף עזה".

הדרכה:  דר' איה לוריא, מנהלת ואוצרת ראשית מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית.  

בחירת כרטיסים

מערכת כרטיסים מערכת למכירת כרטיסים